EARTH SKIN (current work)

Earth skin es la nueva técnica pictórica de creación propia en la que estoy trabajando actualmente.

Se trata de una textura de apariencia satinada, realizada con pigmentos naturales al agua que se contrapone al vacío mate y crudo de la tela del lienzo. Podría parecer una piel orgánica, con sus arrugas de vejez y sus partes tersas de juventud.

En esta última etapa en la que me encuentro actualmente, intento trabajar la emoción como contraste entre densidad matérica y silencio, un juego de opuestos en un intento de diálogo brutal que descalifica y aparta el raciocinio humano. Como si cada obra hubiera emergido de la naturaleza y fuera así porque no puede ser de otra manera, donde la duda y la discusión intelectual no caben. Porque al igual que no se tiene porque comprender la forma de una piedra, las manchas han ido emergiendo en la tela de forma natural, como una piel de algún animal que al mutar transforma su apariencia.

El vacío juega un papel fundamental, intentando que así el lleno cobre potencia.

La luz es claridad porque hay oscuridad y viceversa, la línea define y divide el espacio, la mancha no puede ser sin el crudo impoluto del algodón de la tela y el algodón se transforma en piel bajo el paso del pigmento, el oro aparece sobre el negro y desaparece en la tela, los vacíos pesan más cuando el lleno se aparta y la densidad de la piel varía si se acerca o aleja del hueso mate y claro del lienzo.

Me gusta pensar en mis pinturas como si fueran una pequeña parte de algo más grande.

Earth skin is the new self-created pictorial technique that I am currently working on.

It is a black texture, satin appearance, made with natural pigments with water that contrast with the vacuum ant the matt of the raw cotton canvas. It could look like an organic skin, with its wrinkles of old age and its taut parts of youth. 

In this last stage in which I am currently, I try to work the sublime as a contrast between material density and silence, a game of opposites in an attempt of brutal dialogue that disqualifies and set human reasoning aside. As if each work has emerged from nature and was like it is because it can not be otherwise, where doubt and intellectual discussion have not place to be. Because, like it’s not necessary to understand the shape of a stone, the spots emerge in the fabric in a natural way, like the skin of an animal that changes its appearance when it mutates.

Emptiness plays a fundamental role, trying the full gains potency.

The light is clarity because there is darkness and vice versa, the line defines and divides the space, the stain can not be without the raw clean cotton of the fabric and the cotton is transformed into skin under the passage of the pigment, the gold appears on the black and disappears in the fabric, the voids weigh more when the full moves away and the density of the skin changes if it approaches or moves away from the matte and clear bone of the canvas. 

I like to think of my paintings as if they were a small part of something bigger.

2017 | NATURAL PIGMENT WITH WATER AND GOLD PAPER ON RAW COTTON | 190X150cm

 

 

 

 

 

 

2018 | NATURAL PIGMENT WITH WATER AND GOLD PAPER ON RAW COTTON | 190X140 cm

 

 

 

 

 


2018 | NATURAL PIGMENT WITH WATER AND GOLD PAPER ON RAW COTTON | 190X140 cm

 

 

 

 

 

2018 | NATURAL PIGMENT WITH WATER AND GOLD PAPER ON RAW COTTON | 190X140cm

 

 

 

 

 

 

2018 | NATURAL PIGMENT WITH WATER ON RAW COTTON | 190X130 cm

 

 

 

 

 

 

 

 

2018 | NATURAL PIGMENT WITH WATER ON RAW COTTON | 190x130cm

 

 

 

 

 

2018 | PIGMENT WITH WATER ON RAW COTTON | 190X140cm each one

 

 

 

 

 

 

2018 | NATURAL PIGMENT WITH WATER AND GOLD PAPER ON RAW COTTON | 162X130cm

 

 

 

 

 

2019 | NATURAL PIGMENT WITH WATER ON RAW COTTON AND ACRYLIC | 140x130cm

 

 

 

 

 

 

2019 | NATURAL PIGMENT WITH WATER ON RAW COTTON AND ACRYLIC | 200x130cm

 

 

 

 

 

2019 | NATURAL PIGMENT WITH WATER ON RAW COTTON AND ACRYLIC | 200x130cm

 

 

 

 

2019 | NATURAL PIGMENT WITH WATER ON RAW COTTON AND ACRYLIC | 130x160cm